Szkoła Podstawowa nr 2 Złocieniec

Szukaj

Idź do treści

Wewnątrzszkolny System Oceniania

Dokumenty Szkoły

Szkoła Podstawowa nr 2 im

 

 

 

Szkoła Podstawowa nr 2 im. Wł. St. Reymonta w Złocieńcu

 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PAŹDZIERNIK 2008

 

 

 

Podstawa prawna:

rozporządzenie MEN z dn. 19 kwietnia 1999 r. (Dz.U. Nr 41, poz. 413 z późniejszymi zmianami), rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. (Dz.U. Nr 199, poz. 2046), rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dz.U. Nr 83, poz.562).

 

Zasady Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania (WSO) obejmują edukację szkolną na dwóch etapach edukacyjnych:

I etap – klasy I – III szkoły podstawowej,

II etap – klasy IV – VI szkoły podstawowej.

1.          Ocenianiu podlegają:

1.   Osiągnięcia edukacyjne ucznia.

2.   Zachowanie ucznia.

2.          Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.

3.          Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych w statucie.

4.          Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1.            Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.

2.            Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.

3.            Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.

4.            Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.

 

 

5.            Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

5.          Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania, dodatkowych zajęciach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć.

6.          Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów, rodziców (prawnych opiekunów) o:

1.   Warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.

2.    Warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

3.   Skutkach ustalenia uczniowi nagannej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Nauczyciele potwierdzają to zapisem w dzienniku lekcyjnym.

7.          Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Wszystkie sprawdzane i oceniane prace pisemne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu.

8.          Na prośbę ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.

9.          Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.

10.     Z przedmiotu religia/etyka oceny bieżące, śródroczne i roczne wystawiane są w skali 2 do 6.

Uczeń, który na podstawie oświadczenia rodziców (prawnych opiekunów) nie uczęszcza na lekcje religii, nie otrzymuje wpisu oceny na świadectwie. Ocena z religii jest wliczana do średniej ocen.

11.     Ilość semestrów określa się na dwa. Ocena za drugi semestr nauki jest jednocześnie oceną roczną.

12.     Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu zachowania i osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, ustaleniu oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.


Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu zachowania i osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym, ustaleniu oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.

13.     Na II etapie edukacyjnym nauczyciel-wychowawca ustnie powiadamia ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej dla ucznia semestralnej (rocznej) niedostatecznej ocenie z przedmiotu i nagannej ocenie zachowania na miesiąc przed terminem posiedzenia Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej (zapis w dzienniku).

14.     Na tydzień przed końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej dla niego pozytywnej ocenie klasyfikacyjnej i ocenie zachowania.

15.     Ustala się następujące zasady promowania uczniów:

           1.           Uczniowie klas I – III otrzymują promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ich osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. Z języka obcego i informatyki uczniowie otrzymują oceny opisowe.
Klasyfikowanie roczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym w klasach I - III polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny opisowej klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.

           2.           Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) - po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy i zgody rodziców (prawnych opiekunów) - oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

           3.           Począwszy od klasy czwartej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem oceny z religii, punktów 24, 25 oraz punktu 47 statutu.

16.     Ocena semestralna i roczna nie jest średnią ocen cząstkowych.

17.     Oceny bieżące, klasyfikacyjne śródroczne i roczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Również ocena zachowania jest oceną opisową.

 

 

18.     Na I etapie edukacyjnym nauczyciel gromadzi informacje o uczniu w dzienniku lekcyjnym.

Przedmiotem oceny opisowej są wiadomości, umiejętności i postawy.

19.     Na I etapie edukacyjnym postępy uczniów w ciągu roku szkolnego oznacza się za pomocą skali 1-6:

Punktacja procentowa i wymagania edukacyjne na poszczególne oceny:

celujący                         95% - 100%

bardzo dobry                94% -   85%

dobry                                      84% -   70%

dostateczny                            69% -   50%

dopuszczający               49% -  30%

niedostateczny              29% i mniej 

20.     W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów ) ucznia.

Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o pozostawieniu dziecka na drugi rok w tej samej klasie w terminie nie późniejszym niż na miesiąc przed planowanym posiedzeniem końcoworocznej Rady Pedagogicznej (zapis w dzienniku).

21.     Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:

1.            Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.

2.            Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.

3.            Dbałość o honor i tradycje szkoły.

4.            Dbałość o piękno mowy ojczystej.

5.            Dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych osób.

6.            Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.

7.            Okazywanie szacunku innym osobom.

22.     Zachowanie ucznia poza szkołą ma wpływ na ocenę zachowania w sytuacjach drastycznych i nagminnych. Natomiast sporadyczne niewłaściwe zachowanie

 

 

nie powinno wpływać na ocenę zachowania. Nie zwalnia to jednak nauczyciela od udzielenia pouczenia czy podjęcia stosownych działań.

23.     Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:

a.           oceny z zajęć edukacyjnych,

b.          promocję do klasy programowo wyższej
z zastrzeżeniem punktu 24 i 25 statutu.

24.     Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

25.     Uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły.

26.     Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy.

27.     Zachowanie ucznia na II etapie edukacyjnym ustala się według skali:

wzorowe,

bardzo dobre,

dobre,

poprawne,

nieodpowiednie,

naganne.

Ocena semestralna (roczna) zachowania wynika z liczby punktów uzyskanych przez ucznia. W dzienniku lekcyjnym przed oceną semestralną zachowania wpisuje się liczbę punktów uzyskanych w I semestrze, a przed oceną roczną – liczbę punktów uzyskanych w II semestrze i średnią punktów ogółem.


28.     Kryteria oceniania zachowania

 

Każdy uczeń na początku roku szkolnego otrzymuje kredyt 100 punktów, (50 pkt na początku każdego semestru). Od ucznia zależy ocena końcowa, ma szansę na podwyższenie oceny, nawet w sytuacji kilku „wpadek”. Uczeń świadomie może kierować swoim zachowaniem w szkole, zachowując prawo do błędu.

 

Punktowana aktywność ucznia na rzecz podwyższenia oceny zachowania

1.       

Reprezentowanie szkoły na zewnątrz w konkursach i zawodach sportowych

+10 pkt

każdorazowo

2.       

Czynny udział w akademiach i apelach szkolnych

+5 pkt do +10 pkt każdorazowo

3.       

Pomoc w organizacji życia klasy, imprez klasowych

+5 pkt

raz w semestrze

4.       

Pełnienie funkcji w szkole i sumienne wywiązywanie się z obowiązków (np. SU, samorząd klasowy, sklepik)

+ 5 pkt

raz w semestrze

5.       

Noszenie – zgodnie z zapisami Statutu  - odpowiedniego stroju

+10 pkt

raz w miesiącu

6.       

Udział w akcjach charytatywnych

+5 pkt

raz w semestrze

7.       

Wzorowe pełnienie obowiązków dyżurnego i dyżuru na korytarzu

+5 pkt

raz w semestrze

8.       

Troska o wygląd sali lekcyjnej i korytarzy (gazetki, ukwiecanie sal lekcyjnych i korytarzy szkoły, dbałość o estetykę)

+5 pkt

raz w semestrze

9.       

Czynny udział w zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań, SKS, organizacje szkolne)

+ 5 pkt

raz w semestrze

10.   

Do dyspozycji wychowawcy klasy:

·         Należyte wywiązywanie się z obowiązków ucznia

·         Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

·         Okazywanie szacunku innym osobom

·         Poszanowanie mienia

·         Higiena osobista

·         Punktualność

po +5 pkt

raz w semestrze

11.   

Systematyczna pomoc kolegom w nauce

do +10 pkt

raz w semestrze

12.   

Frekwencja w semestrze 100 – 95%

+10 pkt

 

13.   

Czytelnictwo (min. 5 książek w semestrze)

+5 pkt

 

14.   

Aktywność na lekcjach

+2 pkt od każdego

n-la przedmiotu

raz w miesiącu

15.   

Dyscyplina na lekcjach

+2 pkt od każdego

n-la przedmiotu

raz w miesiącu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Punkty karne w przypadku złego zachowania

1.       

Niszczenie sprzętu, umeblowania (rysowanie na ławkach i krzesłach), budynku, terenu wokół szkoły oraz rzeczy innych osób

-5 do -20 pkt

każdorazowo

2.       

Niezdyscyplinowanie (przeszkadzanie na lekcji, jedzenie, picie,

żucie gumy, œci¹ganie)

-5 pkt

każdorazowo

3.       

Nieodrabianie prac domowych, nienoszenie zeszytów, podręczników

i ćwiczeń

-1 pkt

każdorazowo

4.       

Złe zachowanie w świetlicy (stołówce), bibliotece, szatni, przebieralni, i w czasie przerw

-5 pkt

każdorazowo

5.       

Niewykonywanie poleceń nauczyciela, niewłaściwy stosunek do nauczycieli i innych pracowników szkoły (arogancja, bezczelność, kłamstwo)

–5 pkt

każdorazowo

6.       

Wulgarne słownictwo, ubliżanie kolegom i ich bliskim

-10 pkt

każdorazowo

7.       

Nieusprawiedliwione spóźnienia do szkoły i na poszczególne lekcje

-1 pkt

każdorazowo

8.       

Frekwencja – każda nieusprawiedliwiona godzina lekcyjna

-1 pkt

każdorazowo

9.       

Brak obuwia na zmianę (w dniu niezapowiedzianej kontroli), opuszczanie budynku szkolnego w czasie przerw

-1 pkt 

każdorazowo

10.   

Samowolne opuszczanie terenu szkoły w czasie trwania lekcji, wagary

-5 pkt

każdorazowo

11.   

Brak odpowiedniego stroju: codziennego, galowego, sportowego

-2 pkt

każdorazowo

12.   

Włączony telefon komórkowy na lekcji

-5 pkt 

każdorazowo

13.   

Wyłudzanie pieniędzy

- 20 pkt

każdorazowo

14.   

Zaczepki fizyczne (kopanie, popychanie, plucie itp. )

od -10 do - 20 pkt każdorazowo

15.   

Niewywiązywanie się z zobowiązań, np. nieobecność na imprezach, uroczystościach, zawodach sportowych

-5 pkt

każdorazowo

16.   

Zaczepki słowne

-2 pkt

każdorazowo

17.   

Złe zachowanie na wycieczce lub podczas wyjścia poza szkołę i w czasie imprez szkolnych

-5 pkt

każdorazowo

18.   

Kradzież

-20 pkt

każdorazowo

19.   

Stosowanie używek (papierosy, alkohol, narkotyki)

-20 pkt

każdorazowo

 

W przypadku incydentu z interwencją policji ocena zachowania nie może być wyższa niż poprawna.

Ostateczną decyzję o ocenie zachowania podejmuje wychowawca klasy po konsultacji z nauczycielami i zasięgnięciu opinii zespołu klasowego i samego ucznia.

 

Ocena zachowania

Ilość punktów

wzorowe

201 punktów lub więcej

bardzo dobre

od 151 punktów do 200 punktów

dobre

od 101 punktów do 150 punktów

poprawne

od 51 punktów do 100 punktów

nieodpowiednie

od 11 punktów do 50 punktów

 

 

29.   Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

30.   Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia
do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

31.   W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych  lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:

a.        w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych  - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,

b.        w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej zachowania ‑ustala roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

32.     W skład komisji, w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, wchodzą:

a.        Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b.        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c.         dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.

33.     Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a.     skład komisji,

b.     termin sprawdzianu,

c.      zadania (pytania) sprawdzające,

 

 

 

d.     wynik sprawdzianu  oraz ustaloną ocenę.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

34.     W skład komisji, w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, wchodzą:

a.     Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b.     wychowawca klasy,

c.      wskazany przez Dyrektora Szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,

d.     pedagog,

e.      przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

f.       przedstawiciel Rady Rodziców.

35.     Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

36.     Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a.     skład komisji,

b.     termin posiedzenia komisji,

c.      wynik głosowania,

d.     ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

37.   Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, czyli klasy szóstej. Prawo do egzaminu poprawkowego ma jedynie uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Dotyczy to:

-          Trudnej sytuacji życiowej lub rodzinnej ucznia potwierdzonej przez wychowawcę, pedagoga szkolnego lub innego członka Rady Pedagogicznej.

 

 

 

-          Udokumentowanych przyczyn losowych utrudniających uzyskanie właściwych osiągnięć edukacyjnych pod warunkiem, że ocenę uzyskaną z jednego z tych zajęć w wyniku klasyfikacji śródrocznej ustalono na ocenę co najmniej dopuszczającą, a w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał ocenę wzorową lub bardzo dobrą zachowania.

38.   Egzamin poprawkowy przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) zgłoszoną do Dyrektora  Szkoły nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku szkolnym. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala Dyrektor Szkoły, przy czym nie może to być termin późniejszy niż ostatni tydzień ferii letnich.

39.   Egzamin poprawkowy przeprowadza się w formie pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z muzyki, plastyki, wychowania fizycznego, techniki, informatyki, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.

40.   W celu przeprowadzenia egzaminu poprawkowego Dyrektor Szkoły powołuje trzyosobową komisję w składzie:

a.        Dyrektor Szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze ‑jako przewodniczący komisji,

b.        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne-jako egzaminator,

c.         nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia-jako członek komisji.

Nauczyciel wyznaczony do pracy w komisji, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może być zwolniony na własną prośbę lub innych osób. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, w razie konieczności z innej szkoły.

41. Komisja może na podstawie przeprowadzonego egzaminu poprawkowego:

a.        podwyższyć stopień-w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,

b.        pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela- w przypadku negatywnego wyniku egzaminu.

42. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:

a.        skład komisji,

b.        termin egzaminu,

c.         pytania egzaminacyjne,

 

 

d.        wynik egzaminu,

e.         ocenę ustaloną przez komisję.

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi integralną część arkusza ocen.

43. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora Szkoły.

44. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. Decyzja komisji jest ostateczna.

45. Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu II etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w klasie programowo wyższej. Rozstrzygnięcie o promocji warunkowej musi nastąpić decyzją nadzwyczajnej Rady Pedagogicznej zwołanej w pierwszym tygodniu września.

46. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.

47. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej nieobecności i nieusprawiedliwionej nieobecności lub realizującego indywidualny tok nauki  przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez Dyrektora Szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

48. Egzamin klasyfikacyjny wyznacza się również uczniom:

a.        realizującym na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki,

b.        spełniającym obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza się w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).

49. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

a.        Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,

b.        nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

50. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem spełniającym obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą oraz z jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

51. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.

52. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:

a.        imiona i nazwiska nauczycieli

b.        termin egzaminu klasyfikacyjnego,

c.         zadania, ćwiczenia egzaminacyjne,

d.        wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.

Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi integralną część arkusza ocen.

53. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny nie później niż do końca września.

54. Egzamin klasyfikacyjny z materiału programowego zrealizowanego w I semestrze przeprowadza się nie później niż na tydzień po posiedzeniu Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej.

55. W przypadku ucznia nieklasyfikowanego w II semestrze egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Procedura i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego jest taka sama jak przy egzaminie poprawkowym.

56. Jeżeli uczeń nie otrzyma oceny pozytywnej z egzaminu klasyfikacyjnego rocznego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
Ocena z egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.

57. Dla uczniów kończących szkołę podstawową egzamin taki należy przeprowadzić nie później niż na tydzień po zakończeniu roku szkolnego.

58. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.

 

 

59. Przekazywanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o osiągnięciach ucznia odbywa się poprzez:

a.        zebrania z rodzicami,

b.        informacje pisemne,

c.         rozmowy indywidualne.

60. Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów:

a.        ustne – odpowiedzi, wypowiedzi, aktywność, recytacja,

b.        pisemne - prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, zadania domowe, dyktanda, testy,

c.         sprawnościowe ćwiczenia - umiejętności praktyczne.

61. W ciągu tygodnia mogą się odbyć dwie prace klasowe zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (odnotowane ołówkiem w dzienniku lekcyjnym).

62. Przyjmujemy zasadę, że w ciągu dnia jakikolwiek sprawdzian pisemny może być tylko jeden.

63. Każda zapowiedziana praca klasowa musi być poprzedzona lekcja utrwalającą, która określi treści i umiejętności objęte późniejszą diagnozą.

64. Prace pisemne będą oceniane i oddawane w ciągu 14 dni. W innym przypadku nauczyciela usprawiedliwia nieobecność.

65. Nie wolno przeprowadzać prac pisemnych przed oddaniem poprzednich. Uczeń i jego rodzice otrzymują prace do wglądu (prace zostają w szkole do końca roku szkolnego).

66. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki, plastyki, techniki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

67. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i informatyki. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje Dyrektor Szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.

68. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej będzie adnotacja „zwolniony”.

 

 

 

 

69. Na II etapie edukacyjnym (kl. IV – VI) obowiązują następujące oceny z przedmiotów:

celujący                  - 6

bardzo dobry                   - 5

dobry                     - 4

dostateczny            - 3

dopuszczający        - 2

niedostateczny        - 1

Oceny roczne (semestralne) zapisywane są w pełnym brzmieniu, a oceny bieżące za prace pisemne typu testy, dyktanda, sprawdziany, kartkówki, prace domowe skrótami: cel. – 6, bdb. – 5, db. – 4, dst. – 3, dop. – 2, ndst. – 1.

70. Ustalono następującą punktację procentową na poszczególne oceny:

celujący                         95% - 100%

bardzo dobry                94% -   85%

dobry                                      84% -   70%

dostateczny                            69% -   50%

dopuszczający               49% -  30%

niedostateczny              29% i mniej 

71. Na II etapie edukacyjnym uczeń jest oceniany według przedmiotowych kryteriów oceniania.

72. Każde dziecko z opinią poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej niepublicznej poradni specjalistycznej o zaleceniu obniżenia wymagań programowych oceniane jest indywidualnie w zależności od wskazówek udzielanych w zaleceniach poradni.

Uczniów tych obowiązują następujące oceny z przedmiotów:

celujący                  - 6

bardzo dobry          - 5

dobry                     - 4

dostateczny                      - 3

dopuszczający        - 2

niedostateczny        - 1

 

 

Punktację procentową na poszczególne oceny w stosunku ogólnie obowiązujących w szkole obniża się tak:

celujący                         100 % -80%

bardzo dobry                79%-  51%

dobry                            50%-  45%

dostateczny                   44%-  20%

dopuszczający               19%-  11%

niedostateczny              10% i mniej

73. Uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nauczania indywidualnego należy dostosować – na podstawie tego orzeczenia – wymagania edukacyjne do potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.

Uczniów tych obowiązują następujące oceny z przedmiotów:

celujący                         - 6

bardzo dobry                - 5

dobry                            - 4

dostateczny                   - 3

dopuszczający               - 2

Punktacja procentowa na poszczególne oceny:

celujący                         100%  - 95%

bardzo dobry                94% - 85%

dobry                            84% - 70%

dostateczny                   69% - 50%

dopuszczający               49% - 30%

Bez wzglądu na kryteria przy wystawianiu ocen nauczyciel powinien uwzględnić indywidualne możliwości dziecka oraz wysiłek wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.

74. Uczeń, który został zakwalifikowany do kształcenia specjalnego i ma co najmniej roczne opóźnienie w realizacji programu nauczania, a który w szkole podstawowej specjalnej uzyskuje ze wszystkich zajęć obowiązkowych oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym programów nauczania dwóch klas, może być promowany uchwałą Rady Pedagogicznej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.

75. Uczniowie posiadający orzeczenia poradni psychologiczno - pedagogicznej kwalifikujące ich do kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym realizują program szkoły specjalnej. Uczniowie ci nie podlegają zasadom oceniania, klasyfikowania i promowania stosowanym dla pozostałych uczniów. Na półrocze otrzymują ocenę opisową.
Na koniec roku szkolnego nie otrzymują świadectwa, jedynie zaświadczenie o ukończeniu kolejnego roku nauki. Świadectwo wystawia się uczniom po zakończeniu szkoły podstawowej z zaznaczeniem realizacji programu „Szkoły Życia”.

76. Uczeń ma prawo poprawić ocenę niekorzystną na wyższą. W przypadku oceny niedostatecznej uczeń powinien zgłosić nauczycielowi chęć jej poprawy i w ciągu tygodnia zaliczyć temat, z którego ocena była niekorzystna. Poprawy danej oceny można dokonać tylko raz. W przypadku oceny niekorzystnej, ale pozytywnej, uczeń ma prawo do jej podwyższenia w uzasadnionych przypadkach (długa nieobecność z powodu choroby, wypadki losowe) zgodnie z kontraktem zawartym z nauczycielem danego przedmiotu. Nową ocenę należy zapisać obok kolorem lub po kresce „łamanej” i jest ona brana pod uwagę przy wystawianiu oceny semestralnej lub rocznej.

77. W przypadku oceny semestralnej niekorzystnej dla ucznia, ale pozytywnej ma on prawo do jej poprawy. Najpóźniej na trzy tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną uczeń powinien zgłosić chęć poprawy oceny i w ciągu kolejnych dwóch tygodni nauczyciel powinien umożliwić uczniowi wykazanie się jego wiedzą i umiejętnościami zgodnie ze specyfiką danego przedmiotu.

78. Uczeń ma prawo nie przygotować się do zajęć lekcyjnych dwukrotnie w ciągu semestru.

79. Jeżeli w wyniku klasyfikacji semestralnej okaże się, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia lub utrudnia kontynuowanie nauki w II semestrze lub w klasie programowo wyższej szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę uzupełnienia braków poprzez zindywidualizowanie pracy.

80. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności określonych w standardach wymagań szkolnych.

81. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym postanawia Rada Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

82. Po pierwszym semestrze dla uczniów klas IV – VI wyróżniających się w nauce i zachowaniu przewidywane są listy gratulacyjne od Dyrektora Szkoły dla rodziców uczniów. W I semestrze wyróżnienie uczniów klas I – III zawarte jest w ocenie opisowej. Na koniec roku szkolnego uczniowie otrzymują świadectwo z wyróżnieniem i nagrody rzeczowe.

Aby otrzymać takie wyróżnienie, uczeń musi spełniać następujące warunki:

a.     uzyskać średnią ocen 4,75 oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą zachowania w klasach IV- VI,

b.     wyróżnić się, uzyskując najwyższe osiągnięcia z zajęć edukacyjnych i zachowania na I etapie edukacyjnym.

83. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

84. Za nieprzestrzeganie Statutu Szkoły, za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych a także za naruszenie porządku szkolnego uczeń może być ukarany:

a.     ustnym upomnieniem nauczyciela wobec klasy,

b.     zakazem uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych,

c.      upomnieniem lub naganą Dyrektora Szkoły,

d.     ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców o jego nagannym zachowaniu.

e.      za postępowanie wywierające szkodliwy wpływ na kolegów, uczeń może być przeniesiony do równoległej klasy w swojej szkole.

Procedura udzielania informacji i odwołań od kar – rozdział VI „Uczniowie szkoły”, § 21 pkt 10 ust. 2 – 6 Statutu Szkoły.

85. W klasie szóstej szkoły podstawowej Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza sprawdzian poziomu opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań, i tak:

1.            Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.

2.            Sprawdzian przeprowadza się w terminie określonym przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.

3.            Sprawdzian trwa 60 minut.

4.            Dla uczniów, o których mowa w punkcie 6, czas trwania sprawdzianu może być wydłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.

5.            W celu zorganizowania sprawdzianu dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego. Przewodniczącym szkolnego zespołu egzaminacyjnego może być Dyrektor Szkoły lub wskazany przez niego nauczyciel.

6.            Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu na warunkach i w formie dostosowanych do dysfunkcji, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej.

7.            Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miesiącu wskazanym przez dyrektora Komisji Okręgowej.

8.            Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem pkt 9.

9.            W szczególnych wypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor Komisji Okręgowej, na udokumentowany wniosek Dyrektora Szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.

Na świadectwie ukończenia szkoły wpisuje się „zwolniony”.

10.       W czasie trwania sprawdzianu członkowie zespołu nadzorującego nie mogą objaśniać ani komentować zadań, a także udzielać wskazówek dotyczących ich rozwiązania.

11.       W czasie trwania sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali.

12.       W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązania zestawu zadań przez ucznia przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian. Informację o unieważnieniu pracy ucznia zamieszcza w protokole.

 

 

13.       Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.

14.       Wynik sprawdzianu ustalony przez zespół egzaminacyjny jest ostateczny.

15.       Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie wpływa na ukończenie szkoły.

16.       Zaświadczenie o wynikach sprawdzianu Dyrektor Szkoły przekazuje uczniom lub ich rodzicom.

Wewnątrzszkolny System Oceniania podlega ciągłemu monitoringowi i ewaluacji zarówno na I, jak i II etapie kształcenia w oparciu o obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego, standardy osiągnięć szkolnych oraz diagnozowanie potrzeb uczniów i rodziców.

STRONA GŁÓWNA | Aktualności | Dokumenty Szkoły | Grono Pedagogiczne | Samorząd Uczniowski | Koła zainterseowań | Galeria zdjęć | Boisko ORLIK | Koła zainteresowań | Rada Rodziców | Z dawnych lat | Dla uczniów | Mapa witryny


Podmenu:


Powrót do treści | Wróć do menu głównego