Dokumenty Szkoły
Szkoła
Podstawowa nr 2 im. Wł. St. Reymonta w Złocieńcu
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM
OCENIANIA
PAŹDZIERNIK
2008
Podstawa prawna:
rozporządzenie MEN z dn. 19 kwietnia 1999 r. (Dz.U. Nr 41, poz. 413 z późniejszymi zmianami), rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. (Dz.U. Nr 199, poz. 2046), rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. (Dz.U. Nr 83, poz.562).
Zasady Wewnątrzszkolnego
Systemu Oceniania (WSO) obejmują edukację szkolną na dwóch etapach
edukacyjnych:
I etap – klasy I – III szkoły podstawowej,
II etap – klasy IV – VI szkoły podstawowej.
1.
Ocenianiu podlegają:
1. Osiągnięcia edukacyjne
ucznia.
2. Zachowanie ucznia.
2.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych, wynikających
z podstawy programowej określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych
w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
3.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę
klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia
zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków ucznia
określonych w statucie.
4.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1.
Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego
zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.
2.
Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
3.
Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
4.
Dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o
postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach
ucznia.
5.
Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy
dydaktyczno-wychowawczej.
5.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz
rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych wynikających
z realizowanego programu nauczania, dodatkowych zajęciach edukacyjnych,
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć.
6.
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów,
rodziców (prawnych opiekunów) o:
1.
Warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
2.
Warunkach i trybie uzyskania
wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.
Skutkach ustalenia uczniowi nagannej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Nauczyciele potwierdzają to zapisem w dzienniku lekcyjnym.
7.
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych
opiekunów). Wszystkie sprawdzane i oceniane prace pisemne uczeń i jego rodzice
(prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu.
8.
Na prośbę ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel
ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
9.
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, dostosować
wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne
trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie
wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
10. Z przedmiotu religia/etyka
oceny bieżące, śródroczne i roczne wystawiane są w skali 2 do 6.
Uczeń, który na podstawie oświadczenia rodziców
(prawnych opiekunów) nie uczęszcza na lekcje religii, nie otrzymuje wpisu oceny
na świadectwie. Ocena z religii jest wliczana do średniej ocen.
11. Ilość semestrów określa się
na dwa. Ocena za drugi semestr nauki jest jednocześnie oceną roczną.
12. Klasyfikowanie śródroczne
polega na okresowym podsumowaniu zachowania i osiągnięć edukacyjnych ucznia z
zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, ustaleniu
oceny klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.
Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu zachowania i osiągnięć
edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym, ustaleniu oceny klasyfikacyjnej oraz
oceny zachowania.
13. Na II etapie edukacyjnym
nauczyciel-wychowawca ustnie powiadamia ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów) o przewidywanej dla ucznia semestralnej (rocznej) niedostatecznej
ocenie z przedmiotu i nagannej ocenie zachowania na miesiąc przed terminem
posiedzenia Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej (zapis w dzienniku).
14. Na tydzień przed
końcoworocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej
nauczyciel jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów) o przewidywanej dla niego pozytywnej ocenie klasyfikacyjnej i
ocenie zachowania.
15. Ustala się następujące
zasady promowania uczniów:
1.
Uczniowie klas I – III otrzymują promocję do klasy programowo wyższej,
jeżeli ich osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie. Z
języka obcego i informatyki uczniowie otrzymują oceny opisowe.
Klasyfikowanie roczne ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu
umiarkowanym w klasach I - III polega na podsumowaniu jego osiągnięć
edukacyjnych w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny opisowej
klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania.
2.
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) - po uzyskaniu zgody
wychowawcy klasy i zgody rodziców (prawnych opiekunów) - oraz po uzyskaniu
opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, w tym publicznej
poradni specjalistycznej, Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu
ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku
szkolnego.
3.
Począwszy od klasy czwartej, uczeń otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w
szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od oceny
niedostatecznej z zastrzeżeniem oceny z religii, punktów 24, 25 oraz punktu 47
statutu.
16. Ocena semestralna i roczna
nie jest średnią ocen cząstkowych.
17. Oceny bieżące,
klasyfikacyjne śródroczne i roczne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Również ocena zachowania jest oceną
opisową.
18. Na I etapie edukacyjnym
nauczyciel gromadzi informacje o uczniu w dzienniku lekcyjnym.
Przedmiotem oceny opisowej są wiadomości,
umiejętności i postawy.
19. Na I etapie edukacyjnym
postępy uczniów w ciągu roku szkolnego oznacza się za pomocą skali 1-6:
Punktacja procentowa i wymagania edukacyjne
na poszczególne oceny:
celujący 95%
- 100%
bardzo dobry 94%
- 85%
dobry 84%
- 70%
dostateczny 69%
- 50%
dopuszczający 49%
- 30%
niedostateczny 29%
i mniej
20. W wyjątkowych przypadkach
Rada Pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy
I-III na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię
psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po
zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów ) ucznia.
Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o pozostawieniu dziecka na drugi rok w tej samej klasie w terminie nie późniejszym niż na miesiąc przed planowanym posiedzeniem końcoworocznej Rady Pedagogicznej (zapis w dzienniku).
21. Śródroczna i roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
1.
Wywiązywanie się z obowiązków ucznia.
2.
Postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej.
3.
Dbałość o honor i tradycje szkoły.
4.
Dbałość o piękno mowy ojczystej.
5.
Dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych osób.
6.
Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
7.
Okazywanie szacunku innym osobom.
22. Zachowanie ucznia poza
szkołą ma wpływ na ocenę zachowania w sytuacjach drastycznych i
nagminnych. Natomiast sporadyczne niewłaściwe zachowanie
nie powinno wpływać na ocenę zachowania. Nie zwalnia
to jednak nauczyciela od udzielenia pouczenia czy podjęcia stosownych
działań.
23. Ocena zachowania nie może
mieć wpływu na:
a.
oceny z zajęć edukacyjnych,
b.
promocję do klasy programowo wyższej
z zastrzeżeniem punktu 24 i 25 statutu.
24. Rada Pedagogiczna może
podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu
szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono
naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
25. Uczeń, któremu w szkole po
raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie
otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo
najwyższej nie kończy szkoły.
26. Ocenę zachowania ustala
wychowawca klasy.
27. Zachowanie ucznia na II
etapie edukacyjnym ustala się według skali:
wzorowe,
bardzo dobre,
dobre,
poprawne,
nieodpowiednie,
naganne.
Ocena semestralna (roczna) zachowania wynika z
liczby punktów uzyskanych przez ucznia. W dzienniku lekcyjnym przed oceną
semestralną zachowania wpisuje się liczbę punktów uzyskanych w I semestrze, a
przed oceną roczną – liczbę punktów uzyskanych w II semestrze i średnią punktów
ogółem.
28. Kryteria oceniania zachowania
Każdy uczeń na początku roku szkolnego otrzymuje kredyt 100 punktów, (50 pkt na początku każdego semestru). Od ucznia zależy ocena końcowa, ma szansę na podwyższenie oceny, nawet w sytuacji kilku „wpadek”. Uczeń świadomie może kierować swoim zachowaniem w szkole, zachowując prawo do błędu.
Punktowana aktywność ucznia na rzecz
podwyższenia oceny zachowania |
||
1.
|
Reprezentowanie
szkoły na zewnątrz w konkursach i zawodach sportowych |
+10
pkt każdorazowo |
2.
|
Czynny
udział w akademiach i apelach szkolnych |
+5
pkt do +10 pkt każdorazowo |
3.
|
Pomoc
w organizacji życia klasy, imprez klasowych |
+5
pkt raz
w semestrze |
4.
|
Pełnienie
funkcji w szkole i sumienne wywiązywanie się z obowiązków (np. SU,
samorząd klasowy, sklepik) |
+
5 pkt raz
w semestrze |
5.
|
Noszenie
– zgodnie z zapisami Statutu -
odpowiedniego stroju |
+10
pkt raz
w miesiącu |
6.
|
Udział
w akcjach charytatywnych |
+5
pkt raz
w semestrze |
7.
|
Wzorowe
pełnienie obowiązków dyżurnego i dyżuru na korytarzu |
+5
pkt raz
w semestrze |
8.
|
Troska
o wygląd sali lekcyjnej i korytarzy (gazetki, ukwiecanie sal lekcyjnych
i korytarzy szkoły, dbałość o estetykę) |
+5
pkt raz
w semestrze |
9.
|
Czynny
udział w zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań, SKS, organizacje
szkolne) |
+
5 pkt raz
w semestrze |
10. |
Do
dyspozycji wychowawcy klasy: ·
Należyte wywiązywanie się z obowiązków ucznia ·
Godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią ·
Okazywanie szacunku innym osobom ·
Poszanowanie mienia ·
Higiena osobista ·
Punktualność |
po
+5 pkt raz
w semestrze |
11. |
Systematyczna
pomoc kolegom w nauce |
do
+10 pkt raz
w semestrze |
12. |
Frekwencja
w semestrze 100 – 95% |
+10
pkt |
13. |
Czytelnictwo
(min. 5 książek w semestrze) |
+5
pkt |
14. |
Aktywność
na lekcjach |
+2
pkt od każdego n-la
przedmiotu raz
w miesiącu |
15. |
Dyscyplina
na lekcjach |
+2
pkt od każdego n-la
przedmiotu raz
w miesiącu |
Punkty karne w przypadku złego zachowania
|
||
1.
|
Niszczenie
sprzętu, umeblowania (rysowanie na ławkach i krzesłach), budynku, terenu
wokół szkoły oraz rzeczy innych osób |
-5
do -20 pkt każdorazowo |
2.
|
Niezdyscyplinowanie
(przeszkadzanie na lekcji, jedzenie, picie, żucie gumy,
œci¹ganie) |
-5
pkt każdorazowo
|
3.
|
Nieodrabianie
prac domowych, nienoszenie zeszytów, podręczników i
ćwiczeń |
-1
pkt każdorazowo |
4.
|
Złe
zachowanie w świetlicy (stołówce), bibliotece, szatni, przebieralni,
i w czasie przerw |
-5
pkt każdorazowo |
5.
|
Niewykonywanie
poleceń nauczyciela, niewłaściwy stosunek do nauczycieli i innych pracowników
szkoły (arogancja, bezczelność, kłamstwo) |
–5
pkt każdorazowo |
6.
|
Wulgarne
słownictwo, ubliżanie kolegom i ich bliskim |
-10
pkt każdorazowo |
7.
|
Nieusprawiedliwione
spóźnienia do szkoły i na poszczególne lekcje |
-1
pkt każdorazowo |
8.
|
Frekwencja
– każda nieusprawiedliwiona godzina lekcyjna |
-1
pkt każdorazowo |
9.
|
Brak
obuwia na zmianę (w dniu niezapowiedzianej kontroli), opuszczanie budynku
szkolnego w czasie przerw |
-1
pkt każdorazowo
|
10. |
Samowolne
opuszczanie terenu szkoły w czasie trwania lekcji, wagary |
-5
pkt każdorazowo |
11. |
Brak
odpowiedniego stroju: codziennego, galowego, sportowego |
-2
pkt każdorazowo |
12. |
Włączony
telefon komórkowy na lekcji |
-5
pkt każdorazowo |
13. |
Wyłudzanie
pieniędzy |
-
20 pkt każdorazowo
|
14. |
Zaczepki
fizyczne (kopanie, popychanie, plucie itp. ) |
od
-10 do - 20 pkt każdorazowo |
15. |
Niewywiązywanie
się z zobowiązań, np. nieobecność na imprezach, uroczystościach, zawodach
sportowych |
-5
pkt każdorazowo |
16. |
Zaczepki
słowne |
-2
pkt każdorazowo |
17. |
Złe
zachowanie na wycieczce lub podczas wyjścia poza szkołę i w czasie imprez
szkolnych |
-5
pkt każdorazowo |
18. |
Kradzież |
-20
pkt każdorazowo
|
19. |
Stosowanie
używek (papierosy, alkohol, narkotyki) |
-20
pkt każdorazowo |
W przypadku incydentu z interwencją policji ocena
zachowania nie może być wyższa niż poprawna.
Ostateczną decyzję o ocenie zachowania
podejmuje wychowawca klasy po konsultacji z nauczycielami i zasięgnięciu
opinii zespołu klasowego i samego ucznia.
Ocena
zachowania |
Ilość
punktów |
wzorowe |
201 punktów lub więcej |
bardzo
dobre |
od 151 punktów do 200 punktów |
dobre |
od 101 punktów do 150 punktów |
poprawne |
od 51 punktów do 100 punktów |
nieodpowiednie |
od 11 punktów do 50 punktów |
29. Przy ustaleniu oceny klasyfikacyjnej
zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe,
należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie
na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego
nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym
publicznej poradni specjalistycznej.
30. Uczeń lub jego rodzice
(prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia
do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została
ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć
dydaktyczno-wychowawczych.
31. W przypadku stwierdzenia, że
roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami
prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję,
która:
a.
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian
wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną
(semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,
b.
w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej zachowania ‑ustala
roczną ocenę klasyfikacyjną w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w
przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
32. W skład komisji, w przypadku
rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych,
wchodzą:
a.
Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko
kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b.
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c.
dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły prowadzących takie same
zajęcia edukacyjne.
33. Z prac komisji sporządza się
protokół zawierający w szczególności:
a. skład komisji,
b. termin sprawdzianu,
c. zadania (pytania)
sprawdzające,
d. wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia.
34. W skład komisji, w przypadku
rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, wchodzą:
a. Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b. wychowawca klasy,
c. wskazany przez Dyrektora
Szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d. pedagog,
e. przedstawiciel samorządu
uczniowskiego,
f. przedstawiciel Rady Rodziców.
35. Ustalona przez komisję
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej
wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
36. Z prac komisji sporządza się
protokół zawierający w szczególności:
a. skład komisji,
b. termin posiedzenia komisji,
c. wynik głosowania,
d. ustaloną ocenę zachowania
wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik
do arkusza ocen ucznia.
37. Ustalona przez nauczyciela
niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku
egzaminu poprawkowego, z wyjątkiem klasy programowo najwyższej, czyli klasy
szóstej. Prawo do egzaminu poprawkowego ma jedynie uczeń, który w wyniku
klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych.
W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych. Dotyczy to:
-
Trudnej sytuacji życiowej lub rodzinnej ucznia potwierdzonej przez
wychowawcę, pedagoga szkolnego lub innego członka Rady Pedagogicznej.
-
Udokumentowanych przyczyn losowych utrudniających uzyskanie właściwych
osiągnięć edukacyjnych pod warunkiem, że ocenę uzyskaną z jednego z tych
zajęć w wyniku klasyfikacji śródrocznej ustalono na ocenę co najmniej
dopuszczającą, a w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał ocenę wzorową lub
bardzo dobrą zachowania.
38. Egzamin poprawkowy
przeprowadza się na pisemną prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych
opiekunów) zgłoszoną do Dyrektora Szkoły
nie później niż na tydzień przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym roku
szkolnym. Termin przeprowadzenia egzaminu ustala Dyrektor Szkoły, przy czym nie
może to być termin późniejszy niż ostatni tydzień ferii letnich.
39. Egzamin poprawkowy
przeprowadza się w formie pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z
muzyki, plastyki, wychowania fizycznego, techniki, informatyki, z których
egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
40. W celu przeprowadzenia
egzaminu poprawkowego Dyrektor Szkoły powołuje trzyosobową komisję w składzie:
a.
Dyrektor Szkoły lub nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze ‑jako
przewodniczący komisji,
b.
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne-jako egzaminator,
c.
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia-jako członek
komisji.
Nauczyciel wyznaczony do pracy w komisji, w
szczególnie uzasadnionych przypadkach, może być zwolniony na własną prośbę lub
innych osób. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą
innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, w razie
konieczności z innej szkoły.
41. Komisja może na podstawie
przeprowadzonego egzaminu poprawkowego:
a.
podwyższyć stopień-w przypadku pozytywnego wyniku egzaminu,
b.
pozostawić stopień ustalony przez nauczyciela- w przypadku negatywnego
wyniku egzaminu.
42. Z przeprowadzonego egzaminu
poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
a.
skład komisji,
b.
termin egzaminu,
c.
pytania egzaminacyjne,
d.
wynik egzaminu,
e.
ocenę ustaloną przez komisję.
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi integralną
część arkusza ocen.
43. Uczeń, który z przyczyn
losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może
przystąpić do niego w dodatkowym terminie, określonym przez Dyrektora Szkoły.
44. Uczeń, który nie zdał
egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę. Decyzja
komisji jest ostateczna.
45. Rada Pedagogiczna może jeden
raz w ciągu II etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te
obowiązkowe zajęcia są zgodnie ze szkolnym planem nauczania realizowane w
klasie programowo wyższej. Rozstrzygnięcie o promocji warunkowej musi nastąpić
decyzją nadzwyczajnej Rady Pedagogicznej zwołanej w pierwszym tygodniu
września.
46. Uczeń może nie być
klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczających
połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
47. Egzamin klasyfikacyjny dla
ucznia nieklasyfikowanego z powodu usprawiedliwionej nieobecności i
nieusprawiedliwionej nieobecności lub realizującego indywidualny tok nauki przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych
w obecności, wskazanego przez Dyrektora Szkoły, nauczyciela takich samych lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych.
48. Egzamin klasyfikacyjny
wyznacza się również uczniom:
a.
realizującym na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok
nauki,
b.
spełniającym obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza się w
porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
49. Egzamin klasyfikacyjny dla
ucznia spełniającego obowiązek szkolny poza szkołą przeprowadza komisja
powołana przez Dyrektora Szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia
obowiązku szkolnego poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
a. Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b. nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
50. Przewodniczący komisji
uzgadnia z uczniem spełniającym obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza
szkołą oraz z jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z
których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
51. W czasie egzaminu
klasyfikacyjnego mogą być obecni – w charakterze obserwatorów – rodzice (prawni
opiekunowie) ucznia.
52. Z przeprowadzonego egzaminu
klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
a.
imiona i nazwiska nauczycieli
b.
termin egzaminu klasyfikacyjnego,
c.
zadania, ćwiczenia egzaminacyjne,
d.
wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi integralną
część arkusza ocen.
53. Na wniosek ucznia
nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek
jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na
egzamin klasyfikacyjny nie później niż do końca września.
54. Egzamin klasyfikacyjny z
materiału programowego zrealizowanego w I semestrze przeprowadza się
nie później niż na tydzień po posiedzeniu Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej.
55. W przypadku ucznia
nieklasyfikowanego w II semestrze egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się przed
rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Procedura i sposób przeprowadzania
egzaminu klasyfikacyjnego jest taka sama jak przy egzaminie poprawkowym.
56. Jeżeli uczeń nie otrzyma
oceny pozytywnej z egzaminu klasyfikacyjnego rocznego, nie otrzymuje promocji
do klasy programowo wyższej.
Ocena z egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.
57. Dla uczniów kończących
szkołę podstawową egzamin taki należy przeprowadzić nie później niż na tydzień
po zakończeniu roku szkolnego.
58. W przypadku
nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu
nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.
59. Przekazywanie rodzicom
(prawnym opiekunom) informacji o osiągnięciach ucznia odbywa się poprzez:
a.
zebrania z rodzicami,
b.
informacje pisemne,
c.
rozmowy indywidualne.
60. Formy sprawdzania wiedzy i
umiejętności uczniów:
a.
ustne – odpowiedzi, wypowiedzi, aktywność, recytacja,
b.
pisemne - prace klasowe, sprawdziany, kartkówki, zadania domowe,
dyktanda, testy,
c.
sprawnościowe ćwiczenia - umiejętności praktyczne.
61. W ciągu tygodnia mogą się
odbyć dwie prace klasowe zapowiedziane z co najmniej tygodniowym
wyprzedzeniem (odnotowane ołówkiem w dzienniku lekcyjnym).
62. Przyjmujemy zasadę, że w
ciągu dnia jakikolwiek sprawdzian pisemny może być tylko jeden.
63. Każda zapowiedziana praca
klasowa musi być poprzedzona lekcja utrwalającą, która określi treści i
umiejętności objęte późniejszą diagnozą.
64. Prace pisemne będą oceniane
i oddawane w ciągu 14 dni. W innym przypadku nauczyciela usprawiedliwia
nieobecność.
65. Nie wolno przeprowadzać prac
pisemnych przed oddaniem poprzednich. Uczeń i jego rodzice otrzymują prace
do wglądu (prace zostają w szkole do końca roku szkolnego).
66. Przy ustalaniu oceny z
wychowania fizycznego, muzyki, plastyki, techniki należy w szczególności brać pod
uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych zajęć.
67. W uzasadnionych przypadkach
uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i
informatyki. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje Dyrektor Szkoły
na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych
zajęciach wydanej przez lekarza lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub
inną poradnię specjalistyczną.
68. W przypadku zwolnienia
ucznia z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
będzie adnotacja „zwolniony”.
69. Na II etapie edukacyjnym
(kl. IV – VI) obowiązują następujące oceny z przedmiotów:
celujący -
6
bardzo dobry -
5
dobry -
4
dostateczny -
3
dopuszczający -
2
niedostateczny -
1
Oceny roczne (semestralne) zapisywane są w pełnym
brzmieniu, a oceny bieżące za prace pisemne typu testy, dyktanda,
sprawdziany, kartkówki, prace domowe skrótami: cel. – 6, bdb. – 5, db. – 4,
dst. – 3, dop. – 2, ndst. – 1.
70. Ustalono następującą
punktację procentową na poszczególne oceny:
celujący 95%
- 100%
bardzo dobry 94%
- 85%
dobry 84%
- 70%
dostateczny 69%
- 50%
dopuszczający 49%
- 30%
niedostateczny 29%
i mniej
71. Na II etapie edukacyjnym
uczeń jest oceniany według przedmiotowych kryteriów oceniania.
72. Każde dziecko z opinią
poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej niepublicznej poradni
specjalistycznej o zaleceniu obniżenia wymagań programowych oceniane jest
indywidualnie w zależności od wskazówek udzielanych w zaleceniach poradni.
Uczniów tych
obowiązują następujące oceny z przedmiotów:
celujący
- 6
bardzo dobry - 5
dobry
- 4
dostateczny - 3
dopuszczający -
2
niedostateczny -
1
Punktację procentową na poszczególne oceny w stosunku ogólnie
obowiązujących w szkole obniża się tak:
celujący
100 % -80%
bardzo dobry
79%- 51%
dobry
50%- 45%
dostateczny
44%- 20%
dopuszczający
19%- 11%
niedostateczny
10% i mniej
73. Uczniom posiadającym
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo nauczania indywidualnego
należy dostosować – na podstawie tego orzeczenia – wymagania edukacyjne do
potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych.
Uczniów tych
obowiązują następujące oceny z przedmiotów:
celujący
- 6
bardzo dobry - 5
dobry
- 4
dostateczny
- 3
dopuszczający -
2
Punktacja
procentowa na poszczególne oceny:
celujący
100% - 95%
bardzo dobry
94% - 85%
dobry
84% - 70%
dostateczny
69% - 50%
dopuszczający
49% - 30%
Bez wzglądu na kryteria przy wystawianiu ocen
nauczyciel powinien uwzględnić indywidualne możliwości dziecka oraz wysiłek
wkładany w wywiązywanie się z obowiązków szkolnych.
74. Uczeń, który został
zakwalifikowany do kształcenia specjalnego i ma co najmniej roczne opóźnienie w
realizacji programu nauczania, a który w szkole podstawowej specjalnej
uzyskuje ze wszystkich zajęć obowiązkowych oceny uznane za pozytywne zgodnie z
wewnątrzszkolnym systemem oceniania oraz rokuje opanowanie w jednym roku
szkolnym programów nauczania dwóch klas, może być promowany uchwałą Rady
Pedagogicznej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
75. Uczniowie posiadający
orzeczenia poradni psychologiczno - pedagogicznej kwalifikujące ich do
kształcenia specjalnego dla dzieci upośledzonych w stopniu umiarkowanym
realizują program szkoły specjalnej. Uczniowie ci nie podlegają zasadom
oceniania, klasyfikowania i promowania stosowanym dla pozostałych uczniów. Na
półrocze otrzymują ocenę opisową.
Na koniec roku szkolnego nie otrzymują świadectwa, jedynie zaświadczenie
o ukończeniu kolejnego roku nauki. Świadectwo wystawia się uczniom
po zakończeniu szkoły podstawowej z zaznaczeniem realizacji programu
„Szkoły Życia”.
76. Uczeń ma prawo poprawić
ocenę niekorzystną na wyższą. W przypadku oceny niedostatecznej uczeń powinien
zgłosić nauczycielowi chęć jej poprawy i w ciągu tygodnia zaliczyć
temat, z którego ocena była niekorzystna. Poprawy danej oceny można dokonać
tylko raz. W przypadku oceny niekorzystnej, ale pozytywnej, uczeń ma prawo do
jej podwyższenia w uzasadnionych przypadkach (długa nieobecność z powodu
choroby, wypadki losowe) zgodnie z kontraktem zawartym z nauczycielem
danego przedmiotu. Nową ocenę należy zapisać obok kolorem lub po kresce
„łamanej” i jest ona brana pod uwagę przy wystawianiu oceny semestralnej
lub rocznej.
77. W przypadku oceny
semestralnej niekorzystnej dla ucznia, ale pozytywnej ma on prawo do jej
poprawy. Najpóźniej na trzy tygodnie przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną
uczeń powinien zgłosić chęć poprawy oceny i w ciągu kolejnych dwóch tygodni
nauczyciel powinien umożliwić uczniowi wykazanie się jego wiedzą i
umiejętnościami zgodnie ze specyfiką danego przedmiotu.
78. Uczeń ma prawo nie
przygotować się do zajęć lekcyjnych dwukrotnie w ciągu semestru.
79. Jeżeli w wyniku klasyfikacji
semestralnej okaże się, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwia
lub utrudnia kontynuowanie nauki w II semestrze lub w klasie
programowo wyższej szkoła powinna w miarę możliwości stworzyć uczniowi szansę
uzupełnienia braków poprzez zindywidualizowanie pracy.
80. Uczeń kończy szkołę
podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się
roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych
uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz
roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach
programowo niższych) uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej i przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności
określonych w standardach wymagań szkolnych.
81. O ukończeniu szkoły przez
ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym postanawia Rada
Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z
rodzicami (prawnymi opiekunami).
82. Po pierwszym semestrze dla
uczniów klas IV – VI wyróżniających się w nauce i zachowaniu przewidywane są
listy gratulacyjne od Dyrektora Szkoły dla rodziców uczniów. W I semestrze
wyróżnienie uczniów klas I – III zawarte jest w ocenie opisowej. Na koniec roku
szkolnego uczniowie otrzymują świadectwo z wyróżnieniem i nagrody rzeczowe.
Aby otrzymać
takie wyróżnienie, uczeń musi spełniać następujące warunki:
a. uzyskać średnią ocen 4,75
oraz co najmniej ocenę bardzo dobrą zachowania w klasach IV- VI,
b. wyróżnić się, uzyskując
najwyższe osiągnięcia z zajęć edukacyjnych i zachowania na I etapie
edukacyjnym.
83. Laureaci konkursów
przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych
celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata
konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty
olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych
celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
84. Za nieprzestrzeganie Statutu
Szkoły, za lekceważenie nauki i innych obowiązków szkolnych a także za
naruszenie porządku szkolnego uczeń może być ukarany:
a. ustnym upomnieniem
nauczyciela wobec klasy,
b. zakazem uczestnictwa w
imprezach klasowych i szkolnych,
c. upomnieniem lub naganą
Dyrektora Szkoły,
d. ustnym lub pisemnym
powiadomieniem rodziców o jego nagannym zachowaniu.
e. za postępowanie wywierające
szkodliwy wpływ na kolegów, uczeń może być przeniesiony do równoległej klasy w
swojej szkole.
Procedura udzielania informacji i odwołań od kar –
rozdział VI „Uczniowie szkoły”, § 21 pkt 10 ust. 2 – 6 Statutu Szkoły.
85. W klasie szóstej szkoły
podstawowej Okręgowa Komisja Egzaminacyjna przeprowadza sprawdzian poziomu
opanowania umiejętności określonych w standardach wymagań, i tak:
1.
Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
2.
Sprawdzian przeprowadza się w terminie określonym przez Okręgową
Komisję Egzaminacyjną.
3.
Sprawdzian trwa 60 minut.
4.
Dla uczniów, o których mowa w punkcie 6, czas trwania sprawdzianu może
być wydłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
5.
W celu zorganizowania sprawdzianu dyrektor Okręgowej
Komisji Egzaminacyjnej powołuje przewodniczącego szkolnego zespołu
egzaminacyjnego. Przewodniczącym szkolnego zespołu egzaminacyjnego może być
Dyrektor Szkoły lub wskazany przez niego nauczyciel.
6.
Uczniowie z dysfunkcjami mają prawo przystąpić do sprawdzianu
na warunkach i w formie dostosowanych do dysfunkcji,
na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej
publicznej poradni specjalistycznej.
7.
Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił
do sprawdzianu, przystępuje do niego w dodatkowym terminie ustalonym przez
dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku,
w miesiącu wskazanym przez dyrektora Komisji Okręgowej.
8.
Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu do dnia 20 sierpnia danego
roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje
do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem pkt 9.
9.
W szczególnych wypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor
Komisji Okręgowej, na udokumentowany wniosek Dyrektora Szkoły, może zwolnić
ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu.
Na świadectwie ukończenia
szkoły wpisuje się „zwolniony”.
10. W czasie trwania sprawdzianu
członkowie zespołu nadzorującego nie mogą objaśniać ani komentować zadań,
a także udzielać wskazówek dotyczących ich rozwiązania.
11. W czasie trwania sprawdzianu
uczniowie nie powinni opuszczać sali.
12. W przypadku stwierdzenia
niesamodzielnego rozwiązania zestawu zadań przez ucznia przewodniczący
szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego
sprawdzian. Informację o unieważnieniu pracy ucznia zamieszcza
w protokole.
13. Uczeń może uzyskać na
sprawdzianie maksymalnie 40 punktów.
14. Wynik sprawdzianu ustalony
przez zespół egzaminacyjny jest ostateczny.
15. Wyniku sprawdzianu nie
odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły. Wynik nie wpływa na ukończenie
szkoły.
16. Zaświadczenie o wynikach
sprawdzianu Dyrektor Szkoły przekazuje uczniom lub ich rodzicom.
Wewnątrzszkolny System Oceniania podlega ciągłemu monitoringowi i ewaluacji zarówno na I, jak i II etapie kształcenia w oparciu o obowiązujące podstawy programowe kształcenia ogólnego, standardy osiągnięć szkolnych oraz diagnozowanie potrzeb uczniów i rodziców.